PFW is over and here it is what happened backstage
Paris fashion week is over and our craving for new beauty directions has been satisfied.
If New York had been classy, London experimental and Milan a bit more edgy and daring than usual, in the City of Lights they tried different paths, all referring to an overall impression of resilient femininity. ‘Tough’ was the buzzword of the french season and it was translated in graphic shapes as sculptural hairstyles, bold eye lines and excellent plays on light and shadow.
As far as the hair, centre parting was back after weeks of sides and, at Balmain, Stella McCartney, Issey Miyake and Sonia Rykiel, it was straight, shiny and severe.
Low ponytails were all over and a theatrical take was seen at Veronique Leroy, Valentino and Chanel.
Eyes were graphic and bold at Lanvin, Dries Van Noten, Anthony Vaccarello, Kenzo, Saint Laurent and Jean Paul Gaultier and the perfect red pout was spotted at A.F. Vandevorst.
Everything was about no make-up at Balmain, Giambattista Valli and Stella McCartney and lips were barely-there as well at Veronique Leroy and Vanessa Bruno. Also nails were whispered at Vivienne Westwood, Alexander McQueen, Christian Dior and Anthony Vaccarello.
Futuristic looks made of glistening skin and glossy hair seduced the most. At Jean Paul Gaultier intense top knot were sculpted and a strong eyeliner was winged up toward the brows; at Acne hair was extremely shiny and tied up in a glassy ponytails. Elastic bands were used backstage at Haider Ackermann to create high-impact, thin brows while Eugene Soulemain’s hair was artfully wrapped in a turban. Last but not least at Dior Pat McGrath experimented latex paint on model’s eyelids for a mirror finish.
Visionarie Vivienne Westwood introduced us to her ethnic urbanism whereas at Givenchy everything was otherworldly and surreal, from the bleached brows to the square-cut, crimson "face tapes" layered with a "plastic coating" on both temples. Chanel satirically played with consumerism references showing a new nomadic, urban hippie with Tweed rags in her hair and afterwards an ethereal and Medioeval take was seen at Valentino.
Miu Miu closed Paris fashion week with a polished and sheer look confirming that autumn’s beauty aesthetic will be bold, uncompromising and totally precise.
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È finita anche la settimana della moda di Parigi e la nostra brama di nuove tendenze è stata finalmente soddisfatta. Se New York si è tenuta sul classico, Londra ha sperimentato e Milano ha osato più del solito, nella Ville Lumière hanno provato nuove strade che si sono riunite tutte sotto un’estetica di forte femminilità. “Duro” è stato l’aggettivo della stagione ed è stato tradotto in look grafici fatti di hairstyle scultorei, occhi dalle linee audaci e incredibili giochi di contouring.
All’hairstyle hanno vinto le code basse e, fra tutti, Veronique Leroy, Valentino e Chanel si sono distinti per il loro piglio teatrale. Non sono state da meno le righe in mezzo che, dopo settimane di assenza, sono tornate in tutta la loro severità da Balmain, Stella McCartney, Issey Miyake e Sonia Rykiel.
Gli occhi si sono fatti grafici e audaci da Lanvin, Dries Van Noten, Anthony Vaccarello, Kenzo, Saint Laurent e Jean Paul Gaultier. A.F. Vandervost si è distinto portando in passerella delle magnifiche labbra rosse mentre l’assenza di qualsiasi rossetto è stata osservata da Veronique Leroy e Vanessa Bruno che hanno affiancato Balmain, Giambattista Valli e Stella McCartney in un trucco nudo e crudo. Anche le unghie si sono fatte minimal da Christian Dior, Vivienne Westwood, Alexander McQueen and Anthony Vaccarello.
Look futuristici fatti di incarnati brillanti e capelli lucidi hanno spopolato negli show di sabato. Da Jean Paul Gaultier un top-knot ha affiancato l’eyeliner allungato per un look sci-fii che da Acne è stato tradotto in un finish vetrato sui capelli. Da Haider Ackermann le sopracciglia sono state rivisitate in sottili linee nere fatte di elastici rubati all’haistyling mentre da Dior Pat McGrath ha voluto sperimentare vernici al latex per rendere le palpebre specchiate. Givenchy non è stato da meno e ha portato in passerella sopracciglia sbiancate e adesivi squadrati color cremisi che, attaccati sulle tempie e collegati da un elastico dietro la nuca, non volevano rimandare a un lifting improvvisato bensì a un nuovo accessorio di moda.
Se poi la visionaria Vivienne Westwood ci ha voluto introdurre al suo etnicismo urbano, Chanel ha giocato con allusioni al consumismo e ci ha ironicamente mostrato delle nuove nomadi urbane che indossano il tweed anche sui capelli. Valentino ha messo in scena una donna eterea dal sapore medioevale mentre a chiudere la Paris Fashion Week ci ha pensato Miu Miu portando in passerella un look completo.